صفحه در حال بارگذاری است ...

بزرگترین و قدیمی ترین شرکت طراحی وب سایت در مشهد

طراحی وب سایت ارزان

طراحی وب سایت ارزان وب طراحی شخصی و شرکتی

طراح وب سایت شرکت

طراح وبسایت

طراحی وبسایت ارزان شرکتی شخصی کارخانه فروش محصولات

طراحی وبسایت مشهد تهران ایران


طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

یکشنبه , ۲۵ آذر ۱۳۹۷ 74 بازديد مجید امانی مقالات

روز به روز شرکت های بیشتری به این نتیجه می رسند که برای ماندن در رقابت باید بیشتر از قبل بر تجربه کاربری سرمایه گذاری کنند. اما بیشتر این شرکت ها به درستی مفهوم تجربه کاربری را نمی دانند. با توسعه اینترنت اصطلاح تجربه کاربری به یکی از کلمات کلیدی در توسعه محصولات اینترنتی تبدیل شد. در سال های اخیر افراد دائماً درباره تجربه کاربری صحبت می کنند. اما واقعاً تجربه کاربری به چه معناست؟ و این حوزه در آینده به چه شکل خواهد بود؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

تعریف تجربه کاربری (User Experience)

سازمان بین المللی استاندارد سازی، تعریف دقیق تجربه کاربری را اینگونه بیان می کند:

"تجربه کاربری ادراک و پاسخ های فردی ناشی از استفاده و یا پیش بینی استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات".

به طور ساده تر، تجربه کاربری احساس شما درباره هر چیزی که در حال حاضر پیش روی شما قرار دارد و شما در حال استفاده از آن هستید.

جنبه های مختلفی از تجربه کاربری وجود دارند که هیچکدام به صورت مستقل نمی توانند بیانگر معنای آن باشند. به عنوان مثال یک اشتباه رایج برابر دانستن قابلیت استفاده با تجربه کاربری است. قابلیت استفاده نشان دهنده این است که خواه نا خواه می توانید با استفاده از چیزبه خصوصی به هدف مورد نظرتان برسید یا کار خاصی را انجام دهید. اما توانایی انجام کار پاسخی درباره احساس انجام آن نمی دهد و به همین دلیل قابلیت استفاده نمی تواند به تنهایی به عنوان تعریفی برای تجربه کاربری استفاده شود.

اگر بخواهید تجربه کاربری را به طور کامل درک کنید، موارد زیادی برای فهمیدن وجود دارند که به طور کلی در سوالات زیر می توانید با آن ها آشنا شوید.

برای ایجاد تجربه کاربری موفق لازم است به این سوال ها پاسخ دهید:

آیا می توانید از آن استفاده کنید؟ (usable)

اگر نتوانید از محصولتان استفاده کنید پس این محصول بی فایده است.

آیا می توانید آن را پیدا کنید؟ (findable)

 یافتن اطلاعات مورد نیاز از دیگر الزامات تجربه کاربری خوب است. آیا منو سایت به خوبی قابل رویت است؟ آیا نوار جستجو در جای مناسبی قرار دارد؟ اگر لازم باشد تا برای یافتن هر چیزی بیش از حد فکر کنید، در اینصورت تجربه کاربری ناقص است. در مورد کالا ها و محصولات نیز این مورد باید صدق کند.

آیا نیاز شما را تامین می کند؟ (useful)

محصول را می توان طوری طراحی کرد که زیبا و به راحتی قابل استفاده باشد اما اگر در برطرف کردن نیازی مفید نباشد آن محصول قابل استفاده و مفید نخواهد بود.

آیا می خواهید از آن استفاده کنید؟ (desirable)

اگر طراحی یک محصول یا یک سایت خوب و استفاده از آن لذت بخش باشد، قطعاً از آن استفاده خواهید کرد. اما اگر اینگونه نباشد حتی مفید ترین و پرکاربرد ترین محصولات و سایت ها در صورتی که خسته کننده باشند و به کاربر انگیزه کافی برای استفاده از آن را ندهند، از نظر تجربه کاربری شکست خورده محسوب می شوند.

آیا ارزشمند است؟(valuable)

اگر محصولی ارزشی در زندگی شما نداشته باشد، احتمالاً برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نخواهید کرد.

آیا به آن اعتماد دارید؟ (credible)

اگر به یک وب سایت، محصول و ... اعتمادی نداشته باشید هیچ گاه به آن ها اطلاعات حساس درباره خودتان نخواهید داد.

آیا قابل دسترسی است؟ (accessible)

اگر نتوانید به مقصد مورد نظرتان دست یابید، نمی توانید از محصولات و خدمات ارائه شده در آن جا استفاده کنید. کاربرانی که ناتوان هستند نیز باید در نظر گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که همه افراد می توانند به محصولات دسترسی داشته باشند.

این عناصر نه تنها در طراحی تجربه کاربری موفق شما را هدایت می کنند بلکه به شما در آزمایش، تحقیق و اندازه گیری آن نیز کمک می کنند. با از قلم انداختن هر یک از این عناصر در نهایت طرح تجربه کاربری شما ناموفق خواهد بود. طراحی تجربه‌ کاربری در وب‌سایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند ولی به این معنی نیست که تجربه کاری منحصر به وب سایت ها می باشد.

آینده تجربه کاربری

خبر خوب آن است که تجربه کاربری همچنان پابرجا خواهد بود. سازمان های زیادی شروع به درک اهمیت تجربه کاربری در نام تجاری خود کرده اند و دریافته اند که طراحی تجربه کاربری فوق العاده تضمین کننده وفاداری و اعتماد کاربران است. علاوه بر این همچنان که استاندارد های تجربه کاربری در حال رشد و توسعه هستند، کاربران به داشتن تجربه های خوب و عالی عادت کرده اند و تحمل کمتری در برابر تجربه های بد از خود نشان می دهند.

در ابتدا تجربه کاربری تنها بر تجربه های دیجیتالی متمرکز شده بود و در طراحی سایت بیشتر از این اصطلاح استفاده می شد و دامنه فعالیت آن به فضای مجازی خلاصه می شد، اما به سرعت راه خود را به دنیای مادی باز کرد و اکنون می بینیم علاوه بر دنیای مجازی دنیای مادی نیز از اصول حاکم بر تجربه کاربری پیروی می کند. شاید اصطلاح تجربه مشتری (customer experience) را شنیده باشید، این اصطلاح از دیگر مواردی است که باید آن را در نظر داشته باشید. همواره سعی کنید از منابع آگاه در این زمینه استفاده کنید و علاوه بر آن از مطالب موجود در اینترنت نیز غافل نشوید.


شما هم دراین باره نظر بدهید !




برچسب ها

تجربه کاربری سایت محصول طراحی سایت وب سایت ux طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

مطالب مرتبط



این مطلب را برای دوستان تان به اشتراک بگذارید ...